Pegani & CSR

Sådan arbejder Pegani med CSR

Vi ønsker glade kunder og et godt samarbejde med vores leverandører. Vi ønsker at være ordentlige, gøre en positiv forskel og tage samfundsansvar – lokalt som internationalt. Vi vil være en arbejdsplads hvor der lægges vægt på trivsel, god stemning, almenmenneskelige værdier og socialt ansvar. Vi ønsker aktivt at reducere vores klimaaftryk og efterprøve, hvor CO2-neutral og bæredygtig en e-handelsvirksomhed egentlig kan blive.

Vi er langt fra perfekte og der er stadig hundredevis af ting, som vi kan gøre bedre. Men vi er i gang og arbejder løbende med vores CSR politik og være åbne omkring vores initiativer, planer og mål. Vi har siden 2018 løbende fejret små og store positive forandringer og initiativer på listen herunder. Tak fordi du kigger med.

Miljø & klima

1. Ved handel i butikken og på messer har proceduren de senere år været, så vidt som muligt at undgå emballage. Ved særlige anledninger kommer varerne i vores Pegani-mulepose (og får man sådan én, skal den slides op).

2. Vi genanvender i videst muligt omfang modtaget emballage til at videresende varer i. Genbruger du også papkassen fra din bestilling, så gør du planeten en tjeneste.

3. Vi anvender hovedsageligt vores egne gennemlæste aviser til at beskytte varer ved forsendelse - eller genbrug af fyld, som vi selv har modtaget fra leverandører. 

4. Vi forsøger samtidig ihærdigt at pakke vores forsendelser, således at de ikke fylder mere end højst nødvendigt i postbilen, men samtidig så sikkert at der ikke går noget i stykker.

5. Når vi handler nyt emballage sørger vi for, at det er miljømærket - som minimum FSC-certificeret.

6. Siden 1. januar 2019 har vi CO2-kompenseret alle indenlandske forsendelser

7. Hvor det kan lade sig gøre, CO2-kompenserer vi også for import og eksport forsendelser - bl.a. med DHL. Vi efterspørger jævnligt en lignende løsning ved vores andre transportører.

8. Siden 1. januar 2018 har vi CO2-neutraliseret vores domæne pegani.dk

9. Vi har helt udfaset engangsservice – både til daglig brug og (næsten også) i forbindelse med arrangementer.

10. Vi er faktisk efterhånden blevet ret gode til at affaldssortere.

11. Vi har taget aktivt stilling og fraråder opsendelse af heliumballoner i fri natur og underviser i miljørigtig brug af balloner og helium.

12. Pr. 1. august 2019 omlagde vi vores faktureringsprocedurer, og det har siden årligt sparet brugen af 20.000 ark papir.

13. Vi anvender kun papir med anerkendte miljømærker: svanemærket, FSC eller PEFC-certificeret papir.

14. HVIS vi flyver, klimakompenserer vi altid CO2-udledningen.

15. I foråret 2019 satte vi solfilm på vores ovenlysvinduer og har siden sløjfet brugen af aircondition.

16. Vi har for længst udskiftet vores fossildrevne biler og kører nu udelukkende på el.

17. I marts 2022 fik vi installeret solceller på taget af bygningen, hvilket har givet en reduktion af vores elforbrug tæt på 50%. Resten af vores strømforbrug kommer fra danske solceller og vindmøller via "NRGI time".

18. Vi har deltaget aktivt i netværket "De Grønne Hjerners Vidensklub", hvor vi sammen med andre brancher forsøger at blive klogere og finde nye løsninger på yderligere grøn omstilling.

19. Vi ønsker ikke at sælge "skuffetricks"! Vores mest bæredygtige produkter er dem der giver stor ejerglæde og bliver flittigt anvendt, længst muligt. Derfor er i nøjeregnende med kvaliteten, og bruger meget tid på at vejlede og rådgive vores kunder, så de kun køber produkter de får glæde af.

20. Med støtte fra "SMV Grøn" og professionel hjælp fra Artlinco og har vi i foråret 2023 aktivt undersøgt, hvordan vi kan forlænge vores produkters levetid. Flere af konklusionerne er allerede rullet ud - og flere er på vej!

21. Sommeren 2023 tog vi første skridt til at sætte salg af brugte remedier i system, med oprettelsen af kategorien SECOND-HAND MAGIC. Siden har mange brugte bøger og remedier har allerede fundet nye ejere. Følg med, når vi hen af vejen udvider tilbuddet om at recirkulere trylleudstyr.

22. Ved vores årlige trylleudsalg i 2023 havde vi for første gang åbnet op for, at vores kunder selv kunne medbringe og afhænde deres eget brugte udstyr.

23. For at spare på energien - særligt om vinteren - har vi forseglet den ene port ind til lageret.

24. I december 2023 fik vi langt om længe installeret fjernvarme i begge lagerhaller.

Samfundsansvar

1. Vi ønsker at bidrage til fællesskabet ved at betale korrekt skat, moms og afgifter.

2. Vi ønsker at tage socialt ansvar og være en rummelig arbejdsplads, baseret på medmenneskelige værdier. Lige nu har vi tre dygtige medarbejdere ansat i en flexjobstilling.

3. Vi ønsker at sprede ringe i vandet og spørger nysgerrigt ind til vores samarbejdspartneres CSR-politik og klimainitiativer. Vores henvendelser er formuleret i samarbejde med cirka cph.

 

Velgørenhed

1. Vi er faste medlemmer af Røde Kors’ Erhvervsklub.

2. Vi er fast erhvervssponsor for Red Barnet Danmark.

3. Vi har siden opstarten støttet Danske Hospitalsklovne og samarbejder med KidsAid Danmark.

4. Ud over vores faste sponsorater indsamler og donerer hvert år en pæn sum til Red Barnet og Dansk Flygtningehjælp.

5. Vi synes at magi rimer fint på empati og ser velvilligt på sponsorering af initiativer, der har et socialt og humanitært sigte.

 

Og når vi skal pudse glorien...
...serverer vi fairtradekaffe og postevand frem for flaskevand. Og du er altid velkommen til at få en kop :-)